Kapcsolat

FAKSZ: a közbeszerzési szaktanácsadó, referens és tanácsadó ügyvéd

A közbeszerzési eljárás szereplői között speciális helyet foglalnak el a tanácsadók, akik ajánlatkérői azaz kiírói illetve ajánlattevői oldalon is részt vehetnek a közbeszerzési eljárás lefolytatásában. Munkájukkal hozzájárulnak az eljárás szabályszerűségéhez és tanácsokkal látják el a résztvevőket.

A közbeszerzések szabályrendszere csak az ajánlatkérői oldalon szabályozza a tanácsadók szerepét és körét, ajánlattevőként nincs kötelezettség arra, hogy a közbeszerzésben való részvételhez tanácsadó segítségét kelljen igénybe venni, ahogy arra sincs szabály, hogy az a tanácsadást ki láthatja el. Jellemzően jogászok és közbeszerzési szaktanácsadók kínálnak ajánlattevői oldalon segítséget az eljárások lebonyolításához, de többségében az ajánlattaevők önállóan adnak be ajánlatot.

  FAKSZ
A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó, a közbeszerzési tanácsadó és a közbeszerzési referens is azért vannak, hogy segítsenek eligazodni a közbeszerzési eljárás folyamatában, valamint az azt szabályozó törvényi előírásokban. Szakmai tudásukkal és gyakorlatukkal elősegítik, hogy a közbeszerzési eljárás lefolytatása zökkenőmentes legyen mindkét oldalon.

Cikkünkben azt járjuk körbe, hogy miben különbözik vagy miben hasonlít ez a három szerepkör, milyen feladatot látnak el ezek a szakemberek, és miben tudnak segíteni a közbeszerzési eljárás során.
 
A közbeszerzési szaktanácsadó – FAKSZ
 
A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó – rövidítve: FAKSZ – a közbeszerzési eljárások során nyújt szakmai segítséget mind az ajánlatkérő, mind az ajánlattevő oldalon.
A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény előírja, hogy az ajánlatkérőnek kötelező közbeszerzési szaktanácsadót bevonni az eljárásba, abban az esetben, ha árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése esetén eléri az uniós értékhatárt, építési beruházás esetén pedig a 700 millió forintot, illetve akkor, ha a közbeszerzési eljárás a részben vagy egészben európai uniós forrásból valósul meg. Ezekben az esetekben tehát nem választás kérdése, az ajánlatkérőnek alkalmaznia kell a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót. Ezen kívül a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága előtti jogorvoslati eljárásban szintén kötelező a FAKSZ alkalmazása.
A közbeszerzési szaktanácsadó tevékenységét is törvény szabályozza, egészen pontosan a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadói tevékenységről szóló 257/2018. (XII. 18.) Korm. rendelet. A közbeszerzési szaktanácsadói tevékenységet csak az a szakértő végezhet, akit a Közbeszerzési Hatóság felvett a névjegyzékébe. Azt pedig a rendelet írja elő, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie a FAKSZ-nak ahhoz, hogy a névjegyzékbe kerüljön:
  • rendelkeznie kell felsőfokú - főiskolai vagy egyetemi – végzettséggel
  • rendelkeznie kell a tevékenység folytatásához szükséges közbeszerzési gyakorlattal (minimum 2 év)
  • rendelkeznie kell olyan felelősségbiztosítással, amely évente legalább 50 millió, esetenként pedig legalább 25 millió forintig biztosít
  • nem áll eltiltás alatt
  • büntetlen előéletű
  • igazoltan teljesítette a közbeszerzési szakmai képzésre vonatkozó követelményeket
  • befizette a regisztrációs díjat
A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a FAKSZ a közbeszerzési szaktanácsadói tevékenységét független vagy nem független módon végezze. Előbbi esetben megbízást lát el, míg nem független tanácsadóként egyetlen ajánlatkérőt képviselve végzi a munkáját munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati tisztviselői, kormányzati szolgálati jogviszonyban vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszonyban.

Milyen végzettségekkel és vizsgákkal kell rendelkeznie a FAKSZ-nak?

A FAKSZ-nak mindenképp felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. A legtöbb esetben ez jogi diplomát jelent, de lehet műszaki, közgazdasági vagy pénzügyi végzettség is. Emellett szükséges elvégezni egy közbeszerzési szakmai képzést is. Ez a képzés amellett, hogy megtanítja a résztvevőt a pályázati rendszerre, olyan szakmai alaptudást is biztosít, amelynek köszönhetően a FAKSZ képes lesz a folyton változó jogi környezetet értelmezni és alkalmazni. A tanfolyamon megszerzett ismereteknek köszönhetően a FAKSZ akár ajánlatkérői, akár ajánlattevői oldalon is képes teljes körűen lebonyolítani a közbeszerzést.
 
Milyen feladatai, feladatkörei vannak a FAKSZ-nak?
A FAKSZ a közbeszerzési eljárás jogszerűségéért és szakszerűségéért vállal felelősséget. Legfőbb feladata az, hogy a megbízója a közbeszerzési eljárás során mindvégig jogszerűen és szakszerűen járjon el. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy a FAKSZ kizárólag a közbeszerzési tevékenységet felügyeli, a műszaki, pénzügyi és jogi szakértelemért nem felelős.

A FAKSZ tevékenységét szabályozó rendelet módosítás bevezette a FAKSZ ellenjegyzés intézményét, aminek értelmében egyes dokumentumokat jóvá kell hagyatni a szaktanácsadóval. Ennek eredményeként a FAKSZ a következő dokumentumok jogszerűségéért vállal felelősséget:
  • közbeszerzési eljárást megindító felhívás
  • közbeszerzési dokumentumok
  • bontási jegyzőkönyv, jegyzőkönyvek
  • összegezés, összegezések
Tekintettel arra, hogy a közbeszerzési eljárásokat elektronikusan bonyolítják, az ellenjegyzés is elektronikusan történik.

Miben tud segíteni a FAKSZ az ajánlattevőnek és az ajánlatkérőnek?
 
A FAKSZ szakértelme az ajánlatkérőnek és az ajánlattevőnek is nagy segítség lehet egy-egy közbeszerzési eljárás során. Az ajánlatkérőnek a közbeszerzés lefolytatásában tud segíteni. Ez az eljárás lefolytatása mellett magában foglalja a pályázati anyag összeállítását, a résztvevőkkel történő kapcsolattartást, a jogi képviseletet, a köszbeszerzési adminisztrációt, valamint a jogszerűség felügyeletét is. Ezen kívül a FAKSZ tanácsadást is végez, hiszen ajánlatkérői oldalról is bármikor felmerülhet olyan kérdés, amelynél szakvélemény vagy hivatalos állásfoglalás szükséges.

Az ajánlattevőnek segít összerakni az ajánlatot úgy, hogy az minden szabálynak és elvárásnak megfeleljen. Egy közbeszerzési eljárás igen bonyolult, ezért mindenképp jól jön a szakértői segítség. A FAKSZ pedig a pályázat megnyerése után sem hagyja magára az ajánlattevőt, ugyanis a kivitelezés ütemtervének összeállításában is tanácsokkal látja el.

A közbeszerzési referens és tanácsadó

A felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó mellett közbeszerzési referens és közbeszerzési tanácsadó is segít eligazodni a közbeszerzési eljárás folyamatában. Lássuk, mi a különbség ezek között!

A közbeszerzési referens munkája

A közbeszerzési referens ugyanúgy segíthet ajánlatkérői és ajánlattevői oldalon is, mint a FAKSZ. A kettő között a különbség az, hogy míg ahhoz, hogy valaki FAKSZ lehessen, felsőfokú végzettség és felelősségbiztosítás szükséges, addig a közbeszerzési referenssé váláshoz ezek nem kellenek. A közbeszerzési referensi képzés elvégzését érettségihez kötik, nem követelik meg a diplomát.

Ajánlatkérői oldalon segít az ajánlatkérés összeállításában, elbírálja a beérkező ajánlatokat, amennyiben szükséges, hiánypótlásra szólítja fel a résztvevőket, végül pedig megköti a szerződéseket is. Az ajánlattevő munkáját pedig azzal segíti, hogy az előírásoknak és a szabályoknak megfelelő ajánlat összeállításában részt vesz.

A közbeszerzési tanácsadó feladatai

A közbeszerzési tanácsadók, azok az ügyvédek, akik tanácsadás keretében látják el feladataikat. Nagyban hasonlít a közbeszerzési referenshez és a FAKSZ-hoz. Előbbitől azonban annyiban eltér, hogy rendelkezik diplomával, utóbbitól pedig annyiban, hogy nem felelős és nem akkreditált, azaz nem rendelkezik felelősségbiztosítással, valamint nem végezte el a törvény által előírt képzést.
 
A közbeszerzési tanácsadók ugyanúgy tanáccsal látják el az ajánlatkérőket és az ajánlattevőket is, részt vesznek a közbeszerzési eljárás lebonyolításában, valamint az ajánlati stratégia megtervezésében és az ajánlati dokumentációk összeállításában is. Egyúttal – jogi végzettségüknek köszönhetően – amennyiben szükséges a jogi képviseletet is ellátják a vitás ügyekben. 
 

FAKSZ névjegyzék a Tender-értesítő oldalán
 
A törvény értelmében a Közbeszerzési Hatóság névjegyzékbe veszi azon közbeszerzési tanácsadókat, akik megfelelnek a felelős és akkreditált tanácsadó előírásoknak.

A névjegyzék tartalmazza az adott FAKSZ nevét, lajstromszámát, elérhetőségét, regisztrációjának időpontját, valamint a névjegyzékbe vétel hatályának lejártát is. Ez rendkívül hasznos, hiszen így pillanatok alatt megtalálja azt a FAKSZ-ot, aki segíteni tud Önnek a közbeszerzési eljárás során. A Tender-értesítő oldalán napra készen találja meg ezeket az adatokat.
 

Letöltés:


A tender-ertesito.hu nem felelős a linkelt oldalakon megjelenő tartalmakért.