Kapcsolat

Közbeszerzési eljárás: a legfontosabb tudnivalók

A közbeszerzési eljárások során a közpénzekből gazdálkodó szervezetek, valamint bizonyos, nem versenyszférabeli vállalkozások (pl.: tömegközlekedési vállalatok, energia- vagy vízszolgáltatók, postai szolgáltatási tevékenységgel foglalkozók) a potenciális gazdasági szereplők ajánlatiból a legkedvezőbbet kiválasztva szerződnek áruk beszerzésére, vagy szolgáltatások és építkezések kivitelezésére. A közbeszerzés célja az, hogy a közpénzek hatékonyan és átlátható módon kerüljenek felhasználására.

Az eljárás egy igen összetett folyamat, amely a felhívással kezdődik és az eredmény hirdetményével záródik. Közben azonban számtalan állomás van, cikkünkben ezeket járjuk körbe és mutatjuk be.

kozbeszerzes-eljaras

Közbeszerzési eljárás fajták
A közbeszerzési eljárás egy olyan eljárás, amely során a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben meghatározott közbeszerzési eljárásra kötelezett szereplők árukat, szolgáltatásokat és építési beruházásokat rendelnek meg a törvényben meghatározott értékben és szabályok szerint.
 

A közbeszerzés alanyai

A közbeszerzéseknek alapvetően két alanya van: az ajánlatkérő és az ajánlattevő. Az ajánlatkérő az a törvény által meghatározott szervezet, amely valamely gazdasági szükségletét (pl.: áru beszerzése, szolgáltatás igénybevétele) közbeszerzési eljárás során tudja csak kielégíteni. Klasszikus ajánlatkérők a minisztériumok, az állam, a Kormány által kijelölt központi beszerző szerv. Közbeszerzésre kötelezettek még a közszolgáltatók, a támogatott szervezetek, és azon alanyok, amelyek önként csatlakoznak az eljárásrendhez.
A közbeszerzések másik alanya az ajánlattevő, aki az eljárás során az ajánlatkérő gazdasági igényét kiszolgálni jelentkezik. Az ajánlattevő a közbeszerzési törvényben több néven is szerepel. Attól függően, hogy az eljárás mely szakaszában vesz részt lehet gazdasági szereplő, részvételre jelentkező, ajánlattevő vagy nyertes ajánlattevő is.
 

Közbeszerzési eljárásrendek

A magyar közbeszerzési jogalkalmazásban alapvetően két eljárásrendet különböztetünk meg: uniós eljárásrend és nemzeti eljárásrend. Az Európai Unió szabályozása szerint a közbeszerzési eljárásokat a tagállamok jogszabályaival összhangban kell lefolytatni. Azonban a nagyobb értékű eljárások esetében az uniós eljárásrend a mérvadó. Ezek szabályozásánál az Országgyűlésnek az uniós irányelvek előírásainak megfelelően kell eljárnia. Ezen eljárások általában bonyolultabb, és hosszabb ideig tartó közbeszerzési eljárások.
Az uniós eljárás rendnél alkalmazandó közbeszerzési értékhatárokat, az úgynevezett küszöbértékeket felülvizsgálják, és amennyiben szükséges módosítják is. A jelenlegi szabályok szerint akkor szükséges a közbeszerzési eljárást az uniós eljárásrend szerint lefolytatni, ha a központi kormányzati szervek által beszerzendő szolgáltatások és áruk esetében meghaladja a 141.000 eurót, vagy az építési munkák esetében az 5.350.000 eurót.
Az uniós küszöbértéket el nem érő beszerzéseknél és kivitelezéseknél elegendő a nemzeti eljárásrendet figyelembe venni. Ez azt jelenti, hogy az ilyen közbeszerzéseknél elegendő a tagállami szabályokat alkalmazni, ugyanakkor be kell tartani ilyenkor is az átláthatóságra és az egyenlő bánásmódra vonatkozó uniós előírásokat. A nemzeti eljárásrendben a jogalkotónak sokkal nagyobb szabadsága van, és sokkal rugalmasabban kezelheti az egyes eseteket, éppen ezért ezek az eljárások lényegesen egyszerűbbek, és rövidebb idő alatt lezajlanak.
Abban azonban mindkettő megegyezik, hogy 2018. április 15-től kizárólag elektronikus úton lefolytatható. Az összes közbeszerzési eljárás és a hozzá kapcsolódó folyamatok csak az Elektronikus Közbeszerzési Rendszeren (EKR) belül elérhetők.

Ajánlattételi és ajánlati felhívások
 
A közbeszerzési eljárást megindító felhívás lehet ajánlati felhívás, részvételi felhívás, ajánlattételi felhívás vagy közvetlen részvételi felhívás. Az ajánlattételi felhívás esetén az eljárást megindító dokumentum nem tartalmaz részletes adatokat a beruházást illetően, és az ajánlattevő sem tud közvetlenül ajánlatot adni, csak meghívás alapján. Ezzel szemben az ajánlati felhívás részletes információkkal (pl.: a közbeszerzés tárgya és mennyisége, szerződés időtartama, teljesítés helye, kizáró okok, stb.) látja el az ajánlattevőt.
Abban az esetben, ha az ajánlatkérő egy közbeszerzési eljáráson belül több részfeladat teljesítésére is keres ajánlattevőt, különböző részekre, úgynevezett közbeszerzési részekre osztja a beszerzést. Ilyenkor az ajánlati felhívás az egyes közbeszerzési részek adatait külön tartalmazza.


Az egyes eljárásfajták szabályai

A közbeszerzési eljárás módját a beszerzés tárgya és értéke határozza meg. Az eljárást az ajánlatkérőként szereplő szervezet kezdeményezheti. Annak érdekében, hogy az ajánlatkérő könnyebben tudjon választani, a törvény többféle köszbeszerzési eljárást különböztet meg:
  • Nyílt eljárás: egyszakaszos eljárás, ami azt jelenti, hogy az ajánlattevő egyidejűleg igazolja az alkalmasságát, és azt is, hogy kizáró ok nem áll fenn. Nyílt eljárásban bármely gazdasági szereplő ajánlatot tehet.
  • Meghívásos eljárás: kétszakaszos eljárás, melynek első szakaszában csak részvételi jelentkezés nyújtható be, ajánlatot csak a második szakaszban tehetnek azok, akiket az első szakaszban alkalmasnak találtak.
  • Innovációs partnerség: ugyancsak kétszakaszos eljárás, melyben az első, eljárási szakaszban az ajánlatkérő innovációs partnerségi szerződést köt egy vagy több partnerrel, majd a kutatási és fejlesztési tevékenység által előállított áruk, szolgáltatások vagy építési beruházások beszerzése történik meg.
  • Tárgyalásos eljárás: kétszakaszos eljárás, amelynek első szakaszában az ajánlatkérő az ajánlattevők alkalmasságáról dönt, a második szakaszban pedig már csak az alkalmasnak minősített ajánlattevőkkel tárgyal a szerződés feltételeiről.
  • Versenypárbeszéd: háromszakaszos eljárás, melynek első szakaszában bármely gazdasági szereplő jelentkezhet. Az eljárás második szakaszában az ajánlatkérő az alkalmasnak minősített jelentkezőkkel folytat párbeszédet a feltételekről, végül a harmadik szakaszban ajánlatot kér.
  • Hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás: egyszakaszos eljárás, melyben az ajánlatkérő csak a felhívott ajánlattevőkkel tárgyal.
     

Segítünk elindulni, hogy Ön is nyertese legyen a közbeszerzéseknek.

Tesztelje a tender értesítőt 7 napig ingyen.  Kövesse nyomon az Ön iparágában felmerülő beszerzéseket. Ingyenes tesztünkkel 7 napig ingyenesen is kipróbálhatja a tender-értesítő szolgáltatást:




 

Az eljárás megindításához szükséges dokumentumok

Az eljárás megindításához az alábbi dokumentumok szükségesek:
  • az eljárást megindító hirdetmény
  • kiegészítő tájékoztatás
  • műszaki leírás
  • szerződéstervezet, vagy a szerződéses feltételek
  • az ajánlat elkészítésével kapcsolatban készített tájékoztatás
  • benyújtandó dokumentumok és nyilatkozatok jegyzéke
  • gazdasági szereplők által benyújtandó dokumentumok mintái
  • az egységes európai közbeszerzési dokumentum mintája
  • részletes ártáblázat vagy árazatlan költségvetés
A dokumentumokat vagy azok elérhetőségét az ajánlatkérő teszi közzé az EKR rendszerben az eljárás megindításával egyidőben. A dokumentumokhoz minden ajánlattevő ingyenes férhet hozzá.
 
Jogorvoslat a közbeszerzési eljárásban
 
A közbeszerzési eljárás egy nagyon szigorúan szabályozott folyamat, melynek minden szakaszában a törvény által előírtak szerint kell eljárni. A közbeszerzési jogalkalmazás kimondja, hogy az eljárást kizárólag az EKR-ben lehet lefolytatni, az eljárás szakaszai pedig a következők:
  1. eljárás előkészítése
  2. részvételi jelentkezés/ajánlattétel
  3. bontás
  4. bírálat
  5. moratórium
  6. szerződéskötés
Nagyon fontos a moratórium szakasza, ugyanis ez biztosít lehetőséget minden ajánlattevőnek iratbetekintésre, előzetes vitarendezésre vagy jogorvoslat kezdeményezésére. Ez idő alatt ajánlattevő nem köthet szerződést a nyertes ajánlattevővel pont azért, hogy legyen lehetőség a jogorvoslatra.


Előzetes vitarendezés

Az előzetes vitarendezés egy olyan jogorvoslati lehetőség, amely teljesen ingyenes, és az ajánlattevő, valamint az ajánlatkérő nem von be harmadik felet. Az előzetes vitarendezés során az ajánlattevő felhívja az ajánlatkérő figyelmét, ha a közbeszerzési eljárás bármely szakaszában jogsértést követett el. Az ajánlatkérő köteles kivizsgálni a kérelmet, és döntéséről tájékoztatnia kell a kérelmet benyújtó ajánlattevőt. A közbeszerzési törvény nagyon szigorúan szabályozza az előzetes vitarendezési kérelmeket, ezért annak benyújtásakor nagyon körültekintően kell eljárni.


Jogorvoslati eljárás

Az előzetes vitarendezéshez képest a jogorvoslati eljárás annyiban más, hogy ilyenkor egy harmadik fél, a Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálja ki a vélelmezett jogsértést, és a döntést is a Bizottság hozza meg. Az előzetes vitarendezéssel ellentétben ez komoly költségekkel járhat, éppen ezért érdemes ügyvéd vagy közbeszerzési tanácsadó segítségét igénybe venni.
 
Honnan tájékozódhatunk a közbeszerzések kiírásáról?

A Közbeszerzési Hatóság honlapján, valamint az EKR honlapján is hetente akár több száz, míg az Európai Unió Hivatalos lapjában hetente akár több ezer közbeszerzés is megjelenthet. Ez olyan hatalmas mennyiség, amit szinte lehetetlen figyelemmel követni folyamatosan, ezért érdemes Önnek is a Tender-értesítő szolgáltatásait igénybe vennie. Vállalkozásának tevékenységét figyelembe véve cégreszabottan felkutatjuk az összes releváns, friss közbeszerzési és magán jellegű ajánlattételi felhívást, és e-mailben is értesítjük, aminek köszönhetően garantáltan nem marad le egyetlen eljárásról sem.
Emellett közbeszerzési riportok szolgáltatásunk keretein belül minden hasznos közbeszerzési adatot riport formájában gyűjtünk össze, hogy Ön azt fel tudja használni egy esetleges ajánlattétel során. Kitérünk a versenytársak árstratégiájára, a piac jelenlegi állapotára és az aktuális trendekre is, valamint részletes statisztikai adatokkal is szolgálunk.
A közbeszerzési eljárásokban az Ön vállalkozása is bármikor érdekelt lehet, hiszen igen széles azon szereplőknek a köre, akik a közbeszerzési törvény alapján ilyen eljárás során szerezhetnek csak be árukat, vagy vehetnek igénybe szolgáltatásokat. A szabályozás kifejezetten szigorú és összetett, ezért Önnek is jól jöhet a szakértői segítség akár ajánlatot tesz, akár jogorvoslatra van szüksége.


Kérdése van? Kérjen visszahívást!

Kérjük adja meg adatait és ügyfélszolgálatunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot. Az űrlap kitöltésével hozzájárul, hogy telefonon és/vagy e-mail megkeressük.

 


 

Elérhetőségek

Kérjük keresse bizalommal ügyfélszolgálatunkat:
Tel.: 06 1 273 04 72
E-mail: info@tender-ertesito.hu


A tender-ertesito.hu nem felelős a linkelt oldalakon megjelenő tartalmakért.